torsdag 3 april 2008

trädmarodörer och hotfulla lodjur

Vad är det som gör att en del männsikor på våren får någon slags iver att såga ner fullt friska vackra träd. Vackra ekar som är äldre än dess baneman, Granar som är vackrare än byns julgran och björkar som strilar solljus som få andra. Vad är det som gör att människor tar sig rätten över ett träds vara el icke vara. Träd som renar vår luft och ger fåglarna skydd. Med argument som att "jo träd ska ju inte stå för nära hus" så kan vi ju ta bort vartenda träd i våra tätorter. Låta gråheten ta över och låta våra barn slippa höra fågelsång i stadskärnorna.

I Fengersfors den sista veckan har just sådana träd tagits bort. En vacker ek tillsynes helt utan rimlg anledning. Jo jag är känslig och kanske överreagerar jag. MEN jag tycker att trädens ägare inte förstår trädens funktion i vårt gemensamma offentliga rum. Vårt gemensamma byrum. Vårt samhälle som vi lever i idag och som våra barn snart ska ta över. Vi har ett ansvar för våran medmänniskor och våra efterkommande.

Fram för en vackrare värld med mera träd!!!

Jag ska nog starta en trädplanteraractionsgrupp. Vill du delta?



Vi har lodjur i Fengersfors fast inte länge till. Den ska skjutas. Den rör sig i ett litet skogsområde i tätorten och den anses vara onormal. Jo, nog är det konstigt med ett lodjur så nära inpå männsikorna. Lodjur är ju normalt skygga av sig. Det stod i lokalbladet att lodjuret skapat obehag men det menar jag absolut att det är att ta i övermått. Jag såg henne häromdagen. Hon låg på en sten en bit från genomfartsvägen. Stilla och länge. När jägarn kom väste hon lite och sprang därifrån. Det sägs att hon bor under bruket. Är hon sjuk eller skadad då är det säkert riktigt att ta henne av daga men är hon inte det utan lite vilsen bara då kan man väl flytta på henne, eller?

1 kommentar:

Kajsa Wedberg sa...

Hej Sara!
Vilken vacker hemvist å blogg på internet du har.
Håller sannerligen med dig i fråga om träden även om jag får ett sting av dåligt samvete när jag tänker på alla buskar i vår trädgård jag själv varit baneman för de senaste helgerna. Allt i en förtvivlad strävan efter att få en något lindrigare gräsklippningssäsong när man inte fastnar i varenda taggig gren.
Ska läsa din blogg med stort intresse. Vi ses väl snart!
Kram / Vännen Kajsa
PS. Såg du verkligen ett lodjur?